§ 1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli kieruje jej działalnością przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektora generalnego.
§ 2.
- Kontrolnymi jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli są departamenty:
- Administracji Publicznej;
- Budżetu i Finansów;
- Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji;
- Infrastruktury;
- Metodyki Kontroli i Rozwoju Zawodowego;
- Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego;
- Obrony Narodowej;
- Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny;
- Prawny i Orzecznictwa Kontrolnego;
- Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
- Strategii;
- Środowiska;
- Zdrowia,
- Kontrolnymi jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli są delegatury z następującymi siedzibami i obszarami właściwości:
- w Białymstoku - dla województwa podlaskiego;
- w Bydgoszczy - dla województwa kujawsko-pomorskiego;
- w Gdańsku - dla województwa pomorskiego;
- w Katowicach - dla województwa śląskiego;
- w Kielcach - dla województwa świętokrzyskiego;
- w Krakowie - dla województwa małopolskiego;
- w Lublinie - dla województwa lubelskiego;
- w Łodzi - dla województwa łódzkiego;
- w Olsztynie - dla województwa warmińsko-mazurskiego;
- w Opolu - dla województwa opolskiego;
- w Poznaniu - dla województwa wielkopolskiego;
- w Rzeszowie - dla województwa podkarpackiego;
- w Szczecinie - dla województwa zachodniopomorskiego;
- w Warszawie - dla województwa mazowieckiego;
- we Wrocławiu - dla województwa dolnośląskiego;
- w Zielonej Górze - dla województwa lubuskiego.
- Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli wykonującymi zadania w zakresie organizacji i obsługi Najwyższej Izby Kontroli są biura:
- Gospodarcze;
- Informatyki;
- Organizacyjne;
- Rachunkowości.
§ 3.
- Kontrolne jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1, wykonują zadania w zakresie postępowania kontrolnego lub wspomagają czynności kontrolne, w szczególności w naczelnych i centralnych organach państwowych w zakresie swojej właściwości rzeczowej oraz mogą, w porozumieniu z właściwą terytorialnie delegaturą, przeprowadzać postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych.
- Kontrolne jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 2, wykonują zadania w zakresie postępowania kontrolnego lub wspomagają czynności kontrolne, w szczególności w organach i jednostkach terenowych w zakresie swojej właściwości terytorialnej oraz mogą, w porozumieniu z właściwym rzeczowo departamentem, przeprowadzać postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych.
- Biura, o których mowa w § 2 ust. 3, wykonują zadania w zakresie organizacji i obsługi funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli.
§ 4.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć do przeprowadzenia postępowania kontrolnego kontrolną jednostkę organizacyjną, z pominięciem jej właściwości rzeczowej lub terytorialnej.
- Spory kompetencyjne między jednostkami organizacyjnymi dotyczące ich właściwości oraz wykonywanych zadań rozstrzyga Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
§ 5.
Jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli używają nazw:
- „Najwyższa Izba Kontroli Departament ...”;
- „Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w ...”;
- „Najwyższa Izba Kontroli Biuro ...”.
§ 6.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołuje posiedzenia Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, zwanego dalej „Kolegium”, z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Kolegium.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli proponuje porządek dzienny posiedzeń Kolegium.
- Sekretarz Kolegium zapewnia sprawną organizację i dokumentowanie prac Kolegium.
- Z posiedzenia Kolegium sporządza się protokół.
- Kolegium uchwala regulamin określający szczegółowy tryb jego działania.
§ 7.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może udzielić upoważnienia do załatwiania spraw i podejmowania decyzji w jego imieniu zgodnie z poniższymi zasadami:
- upoważnienia udziela się pracownikom Najwyższej Izby Kontroli;
- upoważnienia udziela się na piśmie;
- upoważnienia udziela się w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień lub zaświadczeń;
- upoważnienie powinno zawierać zakres spraw objętych upoważnieniem;
- upoważnienie może zawierać uprawnienie do udzielania pełnomocnictw do występowania w imieniu Najwyższej Izby Kontroli;
- upoważnienia udziela się na czas określony lub nieokreślony;
- upoważnienie może być cofnięte w każdym czasie.
§ 8.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powoływać zespoły pomocnicze, określając ich nazwy, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli może tworzyć w departamentach, delegaturach i biurach wydziały i samodzielne stanowiska pracy.
§ 9.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustala, w drodze zarządzenia, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli oraz ich właściwość, a także może wprowadzać zmiany w tym zakresie.